Page content

article content

Levensgeluk en werkplezier; een kwestie van Mentale Veerkracht!

Het geheim om moeiteloos mee te veren met meer energie.

Ken jij of ben jij één van die mensen die onder stressvolle omstandigheden goed blijven presteren? Mensen die een deadline nodig hebben om het beste uit zichzelf te kunnen halen? Mensen die steeds weer de moed en kracht vinden om door te gaan? Tegelijkertijd ken je misschien ook mensen in je omgeving die instorten onder dezelfde soort omstandigheden. Die met de pakken neer gaan zitten, de gebeurtenis niet meer te boven komen en het opgeven. Herken je één van beide scenario’s bij jezelf of bij iemand in je omgeving? Vraag je je wel eens af hoe dat nu komt?

 

Het heeft alles te maken met Mentale Veerkracht.

Je als het ware staande houden in allerlei wisselende omstandigheden. Veerkracht is het vermogen om zinvol om te gaan met nieuwe situaties, waarin verandering de enige constante is. Vaak wordt mentale veerkracht gerelateerd aan omstandigheden waarin het tegen zit of wanneer er sprake is van negatieve stress. Mentale Veerkracht is echter ook een vaardigheid die je inzet in vreugdevolle momenten, zodat je optimaal kunt genieten en het goede kunt omarmen en vasthouden. Mentale veerkracht gaat over persoonlijke groei en ontwikkeling. Veerkracht gaat over sterker, gelukkiger, gezonder en effectiever worden.

Hoe zou het zijn als je veerkrachtig om kunt gaan met de gebeurtenissen in het leven die je uit je evenwicht kunnen brengen? En die gebeurtenissen zullen er zeker zijn of gaan komen. Hoe zou het zijn als je succesvol kunt inspelen op die veranderingen, zowel in je privéleven als op ontwikkelingen en veranderingen in je werk? Zodat het een positief effect heeft op jouw levensgeluk, inzetbaarheid en werkplezier voor nu en in de toekomst. Want uit onderzoek (Steemers 2010, 2013) blijkt namelijk dat een van de belangrijkste voorspellers voor inzetbaarheid mentale flexibiliteit is. Een hoge mate van mentale flexibiliteit heeft een positief effect op jouw geluk, werkplezier en inzetbaarheid of op die van jouw medewerkers.

 

Mentale veerkracht heeft te maken met in hoeverre je in staat bent om gedachten en gedrag af te stemmen op de nieuwe situatie. Het gaat dus om hoe je omgaat met ingrijpende gebeurtenissen, hoe je aankijkt tegen nieuwe situaties en hoe je geleerd hebt te reageren op veranderingen. De ene persoon zal hier beter in zijn dan de ander. Het goede nieuws is dat mentale veerkracht te trainen is.

 

Hoe ontwikkel je mentale Veerkracht?

Om zinvol om te gaan met nieuwe situaties en je daarin staande te houden, is het goed om te weten wat je motiveert, wat je drijfveren zijn en welke doelen je wilt bereiken. Om deze doelen te bereiken dien je te beschikken over wilskracht. Je moet keuzes durven maken en je bewust zijn van de verantwoordelijkheid die je hebt in het proces.

 

 

Mijn formule daarvoor is  

 

 

 

 

Waar staan de elementen van de formule voor?

Inner staat voor onderzoek naar:

  • motivatie,
  • waarden,
  • normen,
  • overtuigingen,

Management staat voor:

  • wilskracht,
  • keuzes maken,
  • verantwoordelijkheid nemen.

Samen vormen zij de sleutel tot een gelukkiger, gezonder, energieker, productiever en veerkrachtiger leven.

Als jij veerkrachtiger wilt worden, zal je aan de slag moeten met jouw veerkrachtthema’s.
Aan de slag met het Managen en het onderzoeken van jouw Inner.


Het Inner – element:

Inner staat voor onze diepste motivaties en drijfveren. Waar raken we gepassioneerd door? Die vraag is nog niet zo makkelijk te beantwoorden en vaak niet zichtbaar. In het wereldberoemde ijsbergmodel van Mc Clelland,  illustreert Mc Clelland personen als ijsbergen. Een klein deel bevindt zich boven het wateroppervlak en het grootste gedeelte, onzichtbaar, onder water. Boven het water zie je het gedrag, de kennis en de vaardigheden. Gedrag is wat je ziet. Gedrag is wat je doet en wat anderen van je kunnen zien. Onder de waterlijn zit wat vaak niet uitgesproken wordt; opvattingen, zelfbeeld, waarden, normen, eigenschappen en motieven.

 

Waarden en normen

We worden in ons leven gedreven door onze waarden en normen. Waarden zijn belangrijke principes in je leven. Een waarde wordt vaak omschreven in één woord. Bijvoorbeeld: geduld. Normen zijn gedragsregels die voortvloeien uit je waarden. Bijvoorbeeld: in de rij netjes wachten totdat je aan de beurt bent. Door onze opvoeding en gebeurtenissen in ons leven, raken we gehecht aan bepaalde waarden en keuren we andere af. Waarden spelen in op onze emoties en worden zichtbaar in ons gedrag.

Dat wat je ten diepste motiveert heeft te maken met de belangrijkste waarden in je leven. Dus als je wilt weten wat je drijfveren zijn en je wilt weten wat jouw intrinsiek motiveert, is het goed om op onderzoek uit te gaan in je waardengebied. Daar ga je ontdekken wat voor jou persoonlijk het meest van belang is, waar je voor staat, waar jij van overtuigd bent. Jouw waarde bepaalt namelijk waarom je op een bepaalde manier reageert in een specifieke situatie. Als je je waarden kent en de daaruit voortvloeiende overtuigingen, kan dat je helpen om situaties in perspectief te plaatsen en om op een goede manier met de situatie om te gaan. Als je namelijk weet waarom je plotseling zo boos of juist heel blij bent, dan kun je een bewuste keuze maken om actie  te ondernemen, afstand te nemen of juist met volle teugen te genieten.

 

Stap voor stap.

De eerste stap om je ‘Inner’ te onderzoeken is; durven kijken wat zich afspeelt onder de waterspiegel. Hiervoor is best wel wat lef voor nodig. Het kan namelijk best eng en uitdagend zijn om je diepste verlangens en aspecten van je karakter te ontdekken, om bewust kennis te maken met je zelfbeeld. Het vraagt moed om in die spiegel te durven kijken.

 

Het bekende spoor.

Alle mensen zijn we van nature gericht op veiligheid en vinden het fijn om vast te houden aan bepaalde, vertrouwde patronen. Het zorgt voor structuur en rust. Het voelt comfortabel, veilig en vertrouwd.

Wat valt er te halen?

Verandering betekent dat je andere dingen gaat doen of de dingen die je deed op een andere manier gaat doet. Het betekent dat je leven, zoals je dat kende, er anders uit gaat zien. Ook betekent het dat je het vertrouwde en bekende los gaat laten om nieuwe dingen toe te laten. Daarnaast betekent het ook dat als je die stap durft te nemen die jouw comfortzone geleidelijk steeds verder uitbreidt. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het zal gaan. Je voelt je krachtiger en je zelfvertrouwen groeit. Wat valt er dus te halen, aan de grenzen of juist achter de grenzen van je comfort zone, de zogenaamde stretchzone? Daar liggen allemaal prachtige kansen, die jij allemaal kunt benutten. Daar ligt jouw groeipotentieel en daar is wilskracht voor nodig. Dan zijn we nu aangekomen bij het Management -element, het tweede element van de formule.

Het Management – element:

Alleen weten wat je waarden, normen, diepste motivaties en drijfveren zijn is vaak niet genoeg om in actie te komen. Daar heb je wilskracht voor nodig. Je geeft niet op, je blijft doorgaan en initiatieven ontplooien. Je blijft in actie omdat je een doel voor ogen hebt.

Hoe kun je wilskracht trainen?

Je begint met doelen stellen waarbij handelingen horen. De handelingen bevinden zich op het grensgebied van je comfortzone, van je vermogen of je wilt handelingen die je goed kunt verbeteren. Grote doelen knip je op in kleine behapbare stukken. Per stukje doe je ervaring op en krijg je feedback. Het stellen van doelen werkt motiverend, zorgt ervoor dat je je aandacht richt op het bereiken van het gestelde doel.

Jezelf steeds weer uitdagen

Je gaat jezelf dus durven uitdagen om zo in je stretchzone te komen en je comfortzone te vergroten. Hierbij speelt je intrinsieke motivatie natuurlijk een grote rol. Wilskracht zie je terug in verschillende vormen en maten. Van topsporters die Olympisch goud willen winnen tot gezinnen, die hun stikkende best doen om hun kinderen een warm en veilig thuis te bieden, mensen in oorlogsgebied die elke dag proberen te overleven. Allemaal met één ding gemeen: ze blijven in beweging en geven nooit op.

Kleine stappen en succes vieren

Bij wilskracht draait het om de eerste stappen. Stappen die je op weg helpen. Maak ze in het begin niet te groot, houdt het klein en zorg voor succeservaringen. Je zelfvertrouwen neemt toe en geeft je het gevoel dat je er toedoet en dat je tot veel in staat bent. Om te ervaren dat het gelukt is om één dag twee kilometer te wandelen! Omdat je weet dat dit de eerste kilometers zijn naar het lopen van de wandel vierdaagse in Nijmegen. Om te ervaren dat je één dag geen chips gegeten hebt, omdat je weet dat het een eerste stapje is naar een gezond leven. Vier bewust deze successen, want het zorgt voor plezier, energie en vermogen om door te gaan.

Beren op de weg

Wilskracht gaat ook over voorbereiden op tegenslagen en obstakels. Bereid je alvast voor door te visualiseren welke beren je op je weg tegen kunt komen. De situatie zal waarschijnlijk niet veranderen, maar de manier hoe je ermee omgaat maakt het verschil.

Accepteer dat het gebeurt. Geef het de aandacht die het nodig heeft en laat het daar dan bij. Neem aan dat het erbij hoort. Visualiseer welke kwaliteiten je kunt inzetten. Hoe ziet je gedrag eruit? Wat is passend en helpend in zo’n situatie?

 

De kracht van visualiseren of verbeelden.

Ook je dromen, je successen visualiseren kan een ongelooflijk effect hebben op het bereiken van doelen en het versterken van je mentale veerkracht. Bedenken waar je heen wilt in je leven, verbeelden dat je het pad al bewandeld hebt waar je wilt zijn. Dit geeft richting aan je waarden en je intrinsieke motivatie.

Jim Carey vertelt aan Oprah zijn verhaal hoe visualisatie zijn leven heeft veranderd. Zijn les is hierbij: niet vergeten actie te ondernemen! Het is niet zo dat je het bedenkt en het vanzelf gerealiseerd wordt. Het kost moeite, lef en wilskracht.

(Klik hier voor video.)

Keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen.

Veerkrachtige mensen maken keuzes op hun weg om hun doelen te bereiken en nemen de verantwoordelijkheid voor de consequenties van de daarbij behorende acties. Ze zijn in staat om te reflecteren op hun eigen gedrag, gevoelens en gedachten. Veerkrachtige mensen nemen besluiten en dragen daar ook de gevolgen van. Dat is verantwoordelijkheid nemen. Veerkrachtige mensen zijn proactief. Ze nemen leiding over hun eigen leven. Daarvoor hebben ze wel energie nodig. Het is goed om je energiebronnen in kaart te brengen. Wat geeft je energie en wat kost je energie.

Wil jij je energiebronnen in kaart brengen, druk op de groene knop en download de oefening
“Wat zijn jouw energiegevers en energievreters?”

 Klik hier

Zorg goed voor jezelf.

Goed zorgen voor je zelf is belangrijk. Zorg voor voldoende positieve energiebronnen, waardoor je ruimte krijgt om proactief te zijn. Neem verantwoordelijkheid en maak keuzes die in de lijn liggen van je waarden en drijfveren. Neem de regie van je eigen levensgeluk en werkplezier. De regie nemen betekent ook dat je minder afhankelijk wordt en je geluk en werkplezier niet van anderen laat afhangen. Je helpt je eigen geluk door de situaties op een positieve manier te beïnvloeden. Je gaat steeds meer aan de slag om jouw wensen en dromen om te zetten in gedrag. Natuurlijk niet ten kosten van alles en van anderen. Dit doe je natuurlijk in verbinding met de ander. Je legt verantwoording af naar jezelf. Is dit waar ik voor sta? Is dit de weg die ik wil bewandelen? En hierbij geldt te allen tijden, kan ik mezelf hierbij aan blijven kijken in de spiegel?

 

“Goed voor jezelf zorgen is een keuze”

 

Goed voor jezelf zorgen is ook zorgen dat je voldoende slaapt, gezond eet, voldoende beweegt, relaties aangaat met de mensen om je heen, afstand neemt van de mensen of dingen die energie van je vragen, tijdig je grenzen aangeven, je batterij op tijd opladen veerkrachtige tips voor een perfect gevulde batterij), ontspanning neemt enz.

 

Mentale Veerkracht kun je trainen.

Er zijn dus veel aangrijpingspunten om je mentale veerkracht te vergroten, te trainen en te ontwikkelen. Maak het niet te ingewikkeld. Breng je Inner in beeld en Manage dit door minder sterke elementen te ontwikkelen en krachtige elementen te versterken. Hoe mooi zou het zijn als jij de sleutel ontdekt naar een gelukkiger en energieker leven, waardoor dichte deuren open gaan voor jou.

 

“Dichte deuren kunnen open”

 

Wil jij meer informatie of wil je direct aan de slag met het ontwikkelen van jouw mentale veerkracht of je team, neem contact met me op of schrijf je in voor de gratis online minitraining “In 3 stappen meer Mentale Veerkracht”.

In 3 stappen meer Veerkracht                      Neem contact op

Ik ben natuurlijk benieuwd met welk mentale veerkracht element jij vandaag nog aan de slag gaat? Heb je tips of andere ideeën? Deel ze dan in het commentaar veld hieronder.

 

Veerkrachtige groeten,

Inge Mevissen

Comment Section

0 reacties op “Levensgeluk en werkplezier; een kwestie van Mentale Veerkracht!

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: